Bye Bye Australia - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rian & Mandy - WaarBenJij.nu Bye Bye Australia - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rian & Mandy - WaarBenJij.nu

Bye Bye Australia

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Rian & Mandy

24 Mei 2014 | Australië, Sydney

Na te zijn aangekomen in het zonovergoten en tropische Cairns...
Oh wacht.. Opnieuw,
Na te zijn aangespoeld in het vooral regenachtige en door muggen bezette Cairns zijn we de volgende dag snel langs een paar duiktrip operators gereden, foldertjes opgehaald en zijn we weer eens bij de Mac neergestreken om reviews te lezen en een geschikte duiktrip uit te zoeken. Mede door het super goede speur en onderzoek werk van Carla gezien dat er vanaf Cairns niet echt goede (slechte reviews) en betaalbare duiktrips waren. Tijdens onze zoektocht kwamen we echter het Agincourt reef tegen wat goed te bereiken was vanaf Port Douglas. Uiteindelijk snel daar heen gereden om de boeking definitief te maken.
Port Douglas was in tegenstelling tot Cairns een super leuk, schattig en -niet onbelangrijk- droog dorpje aan zee. Daar geboekt en een rondje gelopen door het centrum. Een 'skype date' met het thuisfront afgesproken en naar de camping gegaan. Tijdens het koken uit pure naïviteit een biertje opengetrokken.. Maar we moesten nog rijden voor de wifi, geheel tegen onze principes in na dik een uurtje toch in de auto gestapt want het was maar een kleine kilometer en.. onderweg natuurlijk aangehouden door de politie... In Nederland nog nooit hoeven blazen en precies nu we een biertje hadden gedronken mocht Rian blazen, na netjes te hebben gelogen over of hij had gedronken of niet zonder problemen door de test gekomen, fieuw. Daarna lekker geskyped!
De volgende dag weden we vroeg opgehaald van de camping om te gaan duiken, met een stoere catamaran was het slechts 90 min varen. Het waaide hard dus er werd gewaarschuwd voor een 'bumpy ride', gelukkig had Mandy haar antizeekziek tabletje ingenomen dus waren wij veilig, op de heenweg werd echter al aardig snel duidelijk dat veel andere mensen de bumpy ride hadden onderschat want de kots zakjes en groene mensen verzamelde zich al na een paar minuten achter in het schip.
Mandy kreeg uitleg over haar duik en Rian werd achter gebriefd en ingedeeld in de gevorderde groep. (Haha)
Op het programma stonden 3 stops waar op iedere stop kon worden gedoken. We zouden beide de eerste duik gaan doen en daarna zou Rian nog een keertje gaan. Omdat Rian dit stukje schrijft wordt het duiken met name vanuit zijn perspectief beschreven. Aangekomen ging er een klein deurtje open gezet en moest mijn groepje met tuig en al overboord springen, daarna werd er gecheckt of alles oké was en daalden we meteen af naar bijna twintig meter, daar ging de tour beginnen. Bij ieder groepje was ook een diveguide aanwezig die ons de mooiste dingen liet zien. Kort gezegd, het was prachtig! Ik heb 45 minuten lang mijn ogen uit gekeken, een haai gezien, schildpadden en een cuddlefish. Onderweg terug zag ik de mooiste vis van het rif want daar te midden van een ander klein groepje kwam ineens een Mandyvis voorbij! Ik hevig zwaaien maar het mocht niet baten. Pas tegen het einde van de duik zag ze me en konden we toch nog eventjes onderwater zwaaien! Eenmaal bovengekomen beiden zo enthousiast dat Rian de derde duik er ook bij nam en Mandy ook nog een duik er bij deed! De tweede duik was voor Rian een ware Cavedive! Fantastisch!
Mandy had haar tweede duik drie schildpadden gezien waarvan er eentje echt heel groot was. Maar even genoeg over het duiken, mocht je het hele verhaal willen horen vraag ons er maar een keer naar want het was een werkelijk onvergetelijke ervaring.
De volgende dag terug gereden naar Cairns waar het - nog steeds- regende. Hosteltje geboekt (voor Lotte, geen plek meer in jou hostel helaas) de camper na in totaal ruim 4000 km te hebben gereden weer ingeleverd en de volgende dag met de staart tussen onze benen terug gevlogen naar Sydney! Vanuit Cairns een hostel geboekt ( Maze) in het centrum! Alles was op loopafstand. Zoals volgens mij iedereen doet als ze in Sydney zijn, zijn we via de 'Royal Botanic Gardens' naar het Operahouse gelopen, hebben daar de zonsondergang afgewacht en hebben daarna lekker gegeten bij de Operabar. De volgende dag zijn we naar het nationale Maritieme museum geweest, eerst op een onderzeeër en een Destroyer van de Australische Marine. De boten werden helemaal uitgelegd door een groep gepensioneerde vrijwilligers die echt super mooie en leuke verhalen vertelden over de achtergrond van het schip. Daarna een bezoekje gebracht aan een replica van de legendarische 'Endeavour' het schip waarmee Captain Cook Australië in kaart had gebracht. Ook dit bezoek was extra gaaf gemaakt door de enthousiaste en gepassioneerde verhalen van de aanwezige vrijwilligers. Daarna volgende een bezoekje aan de vuurtoren en het 'Tall ship' James Craig dat met zijn 140jarige leeftijd nog elke week vaart. Ook het museum was erg leuk en we hebben er ons vanaf 12 uur 's middags tot sluit (5uur) non stop vermaakt. Bij het teruglopen langs de haven zagen we allemaal mensen en camera's, waarbij Rian maar even ging vragen wat er aan de hand was. Er bleek om 18u een try out voor de Vivid lichtshow te zijn, welke vrijdag van start ging. Gauw pizza gehaald en dat aan het water opgegeten terwijl we wachtten op de lichtshow. De grap was dat aan Rian verteld was dat het 45 min zou duren, maar ze deden het in stukjes, dus na deel 1 stonden er al mensen op en vertrokken (sukkels) en kwamen vervolgens weer terug. Toen deel 2 afgelopen was, stonden ze wéér op, en kwamen weer terug voor het laatste deel haha. Daarna terug gelopen naar het hostel, spulletjes gedumpt en naar de naastgelegen bar gegaan om een gratis drankje te drinken (en giro d'italia gekeken). De volgende dag zijn we eerst naar de Chinese garden of friendship gegaan, die door Guangzhou geschonken is als partnerstad van Sydney, een mooie plaats waar je in een stad als Sydney weer even helemaal tot rust komt. Ons bezoekje daar afgesloten met een kopje thee en een kop koffie aan n mooie vijver met mooie vissen. Daarna met onze kortingsbonnetjes 25 dollar entree i.p.v. 40! Naar het beroemde Sea-life Sydney gegaan. Dit bleek voornamelijk gericht op, zoals ons dan ook niet is ontgaan, kinderen. Het was leuk maar niet fantastisch dus na 2uur stonden we weer buiten.
We zijn bijna klaar met ons stuk maar het vliegtuig vertrekt zometeen dus de laatste twee dagen volgen in NL.

Tot snel, xxx

• 24 Mei 2014 - 09:48

Carla:

Super verhaal weer.
    echt te gek dat jullie duiken zo mooi zijn geweest!
    Ik heb echt genoten van jullie verslagen.
    Een mooi beeld gekregen wat jullie zoal gedaan hebben.
    Een hele goede en veilige reis terug
    XXXXXXXX Carla

• 24 Mei 2014 - 11:12

Peter:

Leuk blog weer.
    Ik hoop jullie morgenochtend weer gezond te zien 'opduiken' in/op Schiphol :)
    Goeie reis!

XX Peter

• 24 Mei 2014 - 16:41

Ingrid:

Hoi Hoi,

Wat een mooi verhaal weer om te lezen. Het stukje "politie" hadden we al via de skype gehoord. Maar als ik het weer lees is het toch wel weer schrikken. Pfff.
    Vannacht nog een paar berichtjes van jullie gehad. Wij volgen nu jullie vliegtuig op internet. Leuk om te zien waar jullie je op dit moment bevinden.
    Morgenochtend rond 7 uur hoop ik jullie weer in levende lijve op Schiphol te zien. Wij verheugen ons erop.

Goede reis!

Liefs Ingrid xxx

• 28 Mei 2014 - 18:45

Jetske:

k Heb genoten van jullie uitgebreide reportages.
    Dat zal wel even wennen zijn in het regenachtige Nederland voor jullie na deze supervakantie!