The 'Wet'sundays - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rian & Mandy - WaarBenJij.nu The 'Wet'sundays - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rian & Mandy - WaarBenJij.nu

The 'Wet'sundays

Door: wij

Blijf op de hoogte en volg Rian & Mandy

16 Mei 2014 | Australië, Cairns

Hello everyone!

Inmiddels weer bijna een week voorbij gevlogen en weer tijd voor een verhaaltje. Zondag zijn we dan zoals gezegd naar Mackay gereden, we hadden een plekje in 'het grote boek' gevonden bij een hotel, ongeveer 30km ten noorden van Mackay, met stroom. Het plaatsje stond in het boek, maar alles met meer dan 2 inwoners staat hier in, dus ook dit stelde niks voor. Maar goed, we mochten er op het gras staan en voor $10 stroom krijgen, maar toch maar even zonder geleefd. Het was Moederdag, en ze hadden een soort van wegcafeetje waar we nog wat gedronken hebben (en waar ze muziek aan het maken waren). De lokale bevolking alleen iets meer, rare typetjes waren het een beetje (wel sociaal verder). Maandag zijn we nog even terug gereden naar Mackay (voor de poffertjes die ze uiteindelijk niet meer hadden, oud menu helaas) en een schattig winkeltje met 2 oude super behulpzame dames heeft Mandy nog een galajurk gescoord, een zwarte, lange die ze nog wilde hebben. Daarna door gereden naar Airlie Beach en ons ingecheckt voor de Whitsundays zeiltour. Die office was alleen het tegenovergestelde van het winkeltje in Mackay, totaal niet meewerkend. We moesten met inchecken een geprint papier meenemen, maar (heel vreemd) we hebben geen printer in de camper. Dan maar moeilijk doen met mailen. Vervolgens hadden we ineens de Condor (boot) toegewezen gekregen, ipv de geboekte Boomerang. Volgens dat vrouwtje exact hetzelfde maar dan een andere kleur. Er bleken voor 2 boten 7 mensen per boot geboekt te hebben, dus hebben ze 14 man op de Condor gestopt en de Boomerang thuis gelaten. Tenslotte hadden we beide een duik erbij geboekt, maar Mandy moest voor een introductieduik een lijst met medische vragen invullen. Heel eerlijk gedaan, en toen bleek ineens dat er vanwege astma in het verleden een medische verklaring nodig was à $60 bij de plaatselijke dokter. Boos natuurlijk, Mandy had al eerder zonder enig probleem gedoken. Dan maar gokken zonder medische verklaring aan boord te gaan en kijken wat de duikcrew ervan zou zeggen. Toen nog op zoek naar een plaats om te overnachten, wat weer eens stervensduur bleek te zijn in Airlie Beach. We hadden al aan het office vrouwtje gevraagd waar we eventueel konden overnachten en parkeren voor de dagen dat we op de boot zaten, en ze gaf ons een papiertje waarmee we goedkoop konden parkeren. Echter zei ze er niet bij dat je voor $10 extra daar ook kon overnachten, dus we hebben op de camping ernaast gestaan voor zo'n $20 meer. Al met al hadden we het dus al goed gehad met die office voor we goed en wel op de boot zaten. Dinsdag op ons gemakje naar de haven gelopen omdat we toch niks te doen hadden, en met een uur te vroeg mochten we de boot al op met een aantal. De schipper wilde de haven al uit, omdat het eb werd, en we er anders niet meer uit kwamen. De rest zou dan met het kleine bootje (de sparrow haha) er achter aan komen. Toen iedereen aan boord was werden de bedden verdeeld, en werd er gevraagd of er nog koppels aan boord waren. Bleken wij de enige te zijn, en kregen we een 'private room' haha (normaal gesproken kan je die erbij boeken voor $100 extra). Het hokje was alleen aan de achterkant van het schip, dus 's nachts klotste het water als een gek er tegen aan. Daarna gaan varen richting de eilanden! Iedereen had een taak met de zeilen ophijsen, dat was wel leuk. Rian heeft nog een stuk gevaren wat normaal gesproken vrij lastig is, en Mandy een klein (makkelijk) stukje op het eind. We hebben tussenstops gemaakt op een eiland met aboriginals, de 3e mooiste strand ter wereld (die in ons geval iets minder mooi was, door de regen) waar we haaien gezien hebben, en Rian daar ook een pijlstaartrog. We hebben gesnorkeld, Rian heeft salto's en rare kapriolen als Tarzan spelen op en van de boot uitgehaald en de laatste ochtend kwam de boot met duik benodigdheden, voor het duiken wat alleen wij 2 geboekt hadden. De crew van ons schip achtte de kans nihil dat Mandy alsnog mee mocht duiken, maar nadat Mandy tegen de duikinstructeur een beetje gelogen had (leugentje voor eigen bestwil mag toch?) zei ie dat het geen probleem was en mocht ze toch mee. Geen problemen gehad en hij vond dat we het heel goed hadden gedaan. Na een half uur verder (maximum wat Mandy als intro mocht) en Mandy 10.7,  en Rian 11.7 meter dieper koraal en vissen gezien (en een pijlstaartrog van dichtbij!), maar helaas was het zicht niet zo goed. De rest ging nog een keer snorkelen toen wij aan het duiken waren. Na 3 dagen met heel veel gezelligheid en lekker eten waren we terug aan land. 'S avonds was er nog weer een soort van afterparty maar daar zijn wij niet heen geweest, wij gingen door richting Ayr, 160 km rijden vanaf Airlie Beach. Veel van de groep waarmee we op de boot zaten reisden van noord naar zuid, dat was wel grappig. In Ayr weer aan het stroom gestaan (batterij van de camper was ten slotte leeg) en even heerlijk het zout van ons af kunnen douchen. Vrijdag doorgereden naar het Cairns (!), we hadden als potentiële eindbestemming Mission Beach, maar door het takkeweer (regen) hebben we dat geskipt en zijn we doorgereden. Morgen Cairns in en zoeken naar een toeroperator die divetrips aanbiedt naar het outer Great Barrier reef om nog een keer te duiken, voor zondag. Er zijn er zoveel, maar geen idee welke reef nou mooi is of niet.

XXX wij

• 16 Mei 2014 - 14:42

Karel:

Rian en Mandy,
    Wat een stelletje avontuurlijke "donders" zijn jullie.
    De tijd vliegt voorbij en jullie willen nog zoveel zien en doen.
    Mandy kunnen ze niet gelijk je "paddy" geven?
    Jammer van de regen bij jullie, maar het is jullie wel gelukt om mooi weer hierheen te sturen.
    Geniet nog lekker in Cairns.
    En een goeie vlucht terug naar Sydney.
    Still 8 days to go!

• 16 Mei 2014 - 14:42

Karel:

Rian en Mandy,
    Wat een stelletje avontuurlijke "donders" zijn jullie.
    De tijd vliegt voorbij en jullie willen nog zoveel zien en doen.
    Mandy kunnen ze niet gelijk je "paddy" geven?
    Geniet nog lekker in Cairns.
    En een goeie vlucht terug naar Sydney.
    Still 8 days to go!

• 16 Mei 2014 - 16:46

Carla:

Hey lieve allebei,
    wat super dat jullie gezeild en gedoken hebben.
    Wel heel jammer dat het weer niet mooi was. Gelukkig was het wel gezellig.
    Heel veel plezier de laatste week.
    Hopelijk vinden jullie een mooie trip om te duiken.
    Ik heb gelezen Agincourt reef, osprey reef, evt. low isles
    Succes!
    xxxxx mama

• 16 Mei 2014 - 21:23

Arjan:

Hé Mandy en Rian, wat een mooie reis zijn jullie aan het maken. Als ik zoal lees wat jullie allemaal hebben gedaan en waar jullie zijn geweest, dan heb jullie nog heel veel om op terug te kijken. Veel foto's hoop ik ? Ik wist niet dat je zoveel kon doen in zo'n korte tijd. Geniet nog van de laatste week en tot weer ziens in Nederland. Overigens staat je autootje weer klaar en op de zomerbanden

• 17 Mei 2014 - 19:19

Ingrid:

Hoi Mandy en Rian,

Vandaag even geskyped met jou. Fijn om je weer even op de webcam te zien en ik geniet enorm van jullie verhalen. Maarre, Australische politie en brandweer, die moet je maar niet meer achter je aan krijgen. Pfff. Wat een ervaring.
    Jullie laatste week gaat beginnen. Geniet morgen van het duiken, goede vlucht dinsdag naar Sydney en geniet van de tijd in deze enorme stad.

Liefs en een dikke kus en knuffel voor allebei.

Ingrid xxx

• 19 Mei 2014 - 11:23

Lisanne:

hooooi,

leuk om te lezen. maare bahh pijlstaartroggen, die kunnen heule enge dingen hoor! en wat zijn ze lekker bezig op die office daar ;) leuk dat het goed is gekomen en jullie lekker gezeild hebben!
    veel plezier nog de laatste dagen!

xxx Lisanne

• 20 Mei 2014 - 00:06

Peter:

Hey Rian en Mandy,
    Lekker verhaal weer, hoewel met regen:). Zo te lezen zijn nog al wat 'horken' onder de Aussies. Nou die gaan we dan straks maar verslaan op de WK. Leuk dat jullie zijn gaan duiken. Jaloers! Nog veel 'sun and heat' gewenst de komende dagen!
    Greetings and hugs van daddy Peter