Alice Springs en Outbacktour - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Rian & Mandy - WaarBenJij.nu Alice Springs en Outbacktour - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Rian & Mandy - WaarBenJij.nu

Alice Springs en Outbacktour

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Rian & Mandy

26 April 2014 | Australië, Alice Springs

Laten we beginnen met de uitvinding van de eeuw! De headnet!
Want wat zijn hier veel en vervelende vliegen zeg.. Met hun favoriete plaatsjes zijn in je oor, je neus of achter je zonnebril. De perfecte remedie tegen dit ongewilde gezoem is dus heel simpel! Bind een netje om je hoofd! Zo.. Dat is er uit!

Alice Springs is een schattig, klein en vooral erg heet dorpje. We zijn met een shuttle busje afgezet bij ons luxe hotel! Eigen kamer met een heerlijk bed en een zwembad voor de deur! Nog na-genietend van onze jetlag werd het na de vlucht toch tijd om een paar dingen op orde te krijgen, allereerst dollars en iets te drinken. Al rondvragend kwamen we er vervolgens achter welke simkaart we moesten hebben tijdens ons verblijf dus vanaf nu hebben we ook een Australisch nummer. Ons luxe hotel was maar voor 1 nachtje dus we konden gelijk opzoek naar een volgende verblijfplaats voor na de tour, deze hebben we uiteindelijk gevonden in een klein backpackers hostel vlak bij het centrum.

Daarna een genoten van een lokaal Australische specialiteit, 'pizza'! Waarna het donker begon te worden, we werden toegeschreeuwd dat we te wit waren en dat we moesten oprotten.. Waarbij een klein ventje van twee turf hoog ruzie probeerde te maken met Rian, die daar vervolgens wel om kon lachen, maar dat verhaal bewaren we voor thuis!

Tijd om naar bed te gaan voor onze eerste nacht in Australië! De volgende ochtend werden we vroeg opgehaald door het busje waarmee we de komende drie dagen zouden vertoeven. Met 500km tot onze eerste bestemming was een groot deel van de dag reeds gevuld met reizen, bij verschillende stops onderweg konden we onze beentjes strekken en een ijsje kopen. Onze bestemming was Uluru (Ayers rock), een grote ronde rode rots in the middle of nowhere. Na de lunch konden we de aboriginal verhalen lezen in het visitors center waarna onze gids 'Ash' ons naar Uluru bracht om een verhaal ter plaatse te vertellen. Het is interessant om te op te horen en te zien hoe de aboriginals tegen het leven aan kijken en hoe dat verschilt van de manier waarop 'wij' dat doen.
Daarna volgde een wandeling die werd afgesloten met het meemaken van zonsondergang bij Uluru. Daarna samen koken, op het menu stond pasta met kangaroo, lekker!
Vervolgens hebben we buiten in 'swags' geslapen en stond de wekker weer om 5:15 voor de volgende dag!

Beiden hadden we niet zo goed geslapen in de swags. Een swag is eigenlijk een soort slaapzak met matras ineen, en dan slaap je onder de (suuuupermooie) sterrenhemel. Je hoort alleen van alles, en hoe heet het er overdag kan worden (hoewel het herfst is, is het er nog steeds +30 graden) zo koud kan het er 's nachts worden (zo'n 12 graden in ons geval). Na het ontbijt zijn we met uitzicht op Uluru de zonsopgang gaan bekijken, om vervolgens door te reizen naar Kata Tjuta (wat 'veel hoofden' betekend). Hier hebben we weer een wandeling met wat klimmetjes gemaakt, terwijl Ash ondertussen verhalen vertelde. Bijzonder om te zien hoe deze rotsen miljoenen jaren geleden zijn ontstaan! 'S avonds hebben we overnacht in Kings Canyon resort, met op het menu kip met rijst en groenten gemaakt op het kampvuur waarbij we het hout zelf bij elkaar hebben gesprokkeld onderweg. Er waren niet genoeg swags voor iedereen, maar er waren ook tentjes met bedden, dus die vonden wij prrrrima haha. Later bij het kampvuur heeft Ash op zijn gitaar liedjes gespeeld en was het tijd om naar bed te gaan. Er stond de volgende dag weer een lange dag op de planning! De wekker ging weer vroeg, 5.30u, omdat we een lange wandeling zouden gaan maken in Kings Canyon. Vanwege de hitte moet je zorgen dat je zo vroeg mogelijk begint, dus wij startten om 7.30u! Ook hier waren zonnebril, zonnebrand, pet en vliegnet geen overbodige luxe, en is tenminste 1 liter water pp verplicht ter voorkoming van uitdroging.

Daarmee is ook eigenlijk ook meteen de derde dag beschreven, dit keer lekkerder geslapen en heel vroeg op! Tot nu toe stond er in onze vakantie elke dag wel een 5 in de wekker, hopen op beterschap de komende dagen. De wandeling was heel mooi! De frisse ochtendlucht was een verademing en omdat er een klein briesje stond lieten zelfs de vliegen het even afweten (Yay!). Ash had verteld dat er in het eerste stuk van de wandeling een steile klim was die heel toepasselijk 'heart attack hill' werd genoemd. Er waren een aantal stops aangelegd en de berg in 1x beklimmen zou gekkenwerk zijn.. Dus voor de gene die Rian een beetje kennen ;) afijn die raden het vast wel!
De wandeling liep tussen een aantal 'domes' naar de Garden of Eeden waar we, hoe toepasselijk, een appeltje hebben gegeten! Daarna langs de Canyon terug en hele mooie foto's gemaakt. Vervolgens terug met de bus naar Alice Springs. Tijdens de busrit hebben wij dit geschreven, genietend van de resterende 500km terug.
Vanavond gaan we samen met de groep nog een hapje eten en dan lekker naar bed! Morgen hebben we nog vrij weinig gepland, en zondagochtend vliegen we terug naar Sydney :)!

Palya,
Wij

• 26 April 2014 - 08:17

Karel En Ingrid:

Hoi Hoi,

Wat een belevenis en wat een heerlijk en mooi verhaal om te lezen. Weten jullie ook weer hoe het is om 3 dagen in de middle of nowhere te vertoeven. Nu morgen lekker terug naar Sydney om daar verder met jullie reis te gaan. Top! Succes en veel plezier voor de komende dagen.

Liefs Karel en Ingrid

• 26 April 2014 - 11:01

Carla:

Hey,
    Wat een mooi verhaal weer!
    Ik ben heel benieuwd naar de Aboriginals verhalen. Bijzonder om onder de blote sterrenhemel te slapen. Ben ook heel benieuwd naar foto's. Klinkt wel heerlijk , 's avonds onder het genot van gitaargetokkel bij een kampvuur. Heb je ook een foto met een headnet? ... haha.
    Fijn dat jullie al kunnen slapen ondanks de jetlag.
    heel veel plezier weer de komende dagen! xxxxxx Carla

• 26 April 2014 - 12:18

Peter:

Arme Rian, hitte (niet je ding) , muggen (de ergste schepsels op deze aarde) en vroeg op (ook niet je ding), sterkte hoor. En wat een leuk verhaal weer! en..uh Palya aan beiden! xx Peter
    Ik neem tenminste aan dat Palya een mooie groet is (!?)

• 27 April 2014 - 19:15

Yngwe:

Goeiemorgen levensgenieters!

Leuk verhal om te lezen, al een paar hele mooie (en wast irritante;p) eerste ervaringen gehad dus!:) Gelukkig krijg je voor zo vroeg opstaan meestal een heel mooi ochtendweertje terug! En door die jetlag weet je lichaam toch nog niet hoe laat het is.. haha;)

Heel veel plezier! Kijk uit naar het volgende verhaal en de eerste foto's!(als er tijd voor is tussen al het vakantie vieren natuurlijk)

Groetjes, Yngwe

Oja, Ry: +10 voor de berg in één keer op knallen, zoals het hoort als het niet kan:)

• 30 April 2014 - 13:23

Erik:

Hoe gaaf is dat! Ayers Rock, mijns inziens één van de mooiste dingen die je kunt zien in Oz. Jammer alleen van het commerciele tintje, vonden jullie niet? Hoop tuig he in Alice Springs. Maar ja, wat zou je zelf doen als je in de middle of nowhere woont en het is iedere dag 40 graden. Daar wordt je vanzelf kierewiet van...

Gaaf om jullie verhalen te lezen, blijf ze vooral schrijven en hou zeker niet op met genieten van het prachtige land! Een 5 in de wekker haha, ja wie zei dat rondreizen gepaard ging met lang slapen?